Anda sebagai
pemilik Homestay mesti biasa dengan soalan sebegini? Kalau boleh anda sudah
tentu masih mahu mengekalkan harga yang telah ditetapkan. Cukup mudah penempah bertanya
soalan ini, tetapi bagaimana anda tidak mengiakannya dengan tidak mahu mengguris
hati para penempah?
Berdasarkan
tempahan yang saya terima sebelum ini, situasi ini akan berlaku apabila
penempah ingin bermalam untuk beberapa hari atau lebih. Bilangan penginap yang
sedikit juga antara faktor untuk meminta pengurangan harga. Ya, bagi situasi ini
saya bersetuju dengan mereka. Selain ini, terdapat kes lain yang boleh kita pertimbangkan
untuk penurunan harga apabila tiada tempahan bertindan, tempahan sebelumnya
telah dibatalkan, daftar masuk lewat atau daftar keluar awal, untuk tempahan
unit yang banyak, penempah-penempah berulang, hanya menggunakan beberapa bilik
dan bukannya keseluruhan unit, terdapat peralatan atau kemudahan yang tidak
memuaskan dan sebagainya.

Anda juga perlu bersedia dengan pelbagai karenah penempah yang juga meminta harga istimewa yang biasa ditawarkan oleh hotel, motel dan lain-lain. Antaranya adalah diskaun korporat, harga ahli, untuk golongan kerajaan, pelajar, universiti dan sebagainya.
Penurunan
harga jangan terlalu drastik. Ia perlu dijadikan tanda aras apabila terdapat
penginapan berulang atau informasi dari mulut ke mulut oleh penempah sebelumnya.