Masalah Komunikasi

Baru-baru ini saya terpaksa memberanikan diri untuk memperbetulkan keadaan apabila seorang pegawai penempah tidak membuat pemantauan penginap bagi proses daftar keluar. Antara perkara yang telah berlaku adalah:

1/ Penginap terburu-buru mengeluarkan barangan kerana hari terakhir
2/ Homestay berkeadaan tidak terurus
3/ Penginap tertinggal barangan
4/ Pemulangan kunci tidak tepat pada masa dan lokasi
5/ Masalah dokumentasi pembayaran
6/ Pembayaran lewat
7/ Memaksa pemilik Homestay memangga untuk elak kemasukkan
8/ Rasa tidak puas hati diantara pemilik Homestay dan penempah
9/ pembayaran Perlu dibuat oleh penginap sendiri kerana tamat penginapan kerana meneruskan penginapan tanpa diberitahu kepada penempah 
10/ pemilik dan penempah Perlu bersua di lokasi untuk menyelesaikan konflik penginap
11/ pemilik Akan menolak penempah bermasalah ini
12/ wakil penempah lebih dari seorang dan memaksa pemilik menelefon semua wakil untuk status
13/ penempah cuci tangan atau tidak mengaku kesilapan dengan Memaksa pemilik menerima alasan sibuk, lupa memantau
14/ penempah Menyuruh pemilik urus sendiri dengan penginap untuk mendapatkan bayaran dan urus daftar keluar
15/ penempah hanyalah berjanji dengan kata-kata tanpa tindakan
16/ penempah kerana takut kesilapan diketahui hanya menyorok kunci tanpa pengetahuan pemilik homestay
17/ pemilik Homestay Perlu menggunakan orang ketiga untuk pantau penginap yang enggan daftar keluar pada hari terakhir
18/ Penginap dan pemilik tidak saling mengenali dan keadaan Sukar apabila Homestay ada masalah