Oh Agen Ku !


 

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua, sekali lagi kita bertemu  di laman ini. Kali ini tentang al-kisah agen Homestay pula. 

Minggu lepas ada seorang agen Homestay yang menelefon dan menempah sebagai wakil ahli keluarganya. Namun yang pelik beliau meletakkan harga yang rendah daripada yang ditawarkan. Jadi, apa yang akan terjadi?

:: Beliau mungkin akan diberi sedikit komisen atau tiada langsung kerana tanpa persetujuan pemilik Homestay

:: Mungkin ini kali terakhir beliau menjadi agen, alah blok saja nombor itu, atau katakan saja sudah penuh. Ini akan membuatkan pemilik Homestay berasa geram dan tidak selesa kerana agen memberikan harganya sendiri

A T A U

Penyelesaian terbaik

:: Minta beliau beri nombor penempah sebenar untuk pemilik Homestay menghubungi terus

:: Minta beliau tunggu komisen selepas tempahan berjaya di bayar penuh nanti (itu lah yang ditunggu-tunggu kan?)

Kenapa minta nombor penempah tersebut?

:: Untuk elak dapat informasi tidak lengkap seperti tarikh, masa daftar keluar dan masuk, bilangan penginap, bilangan kenderaan, tujuan menginap dan sebagainya. Persoalan ini tidak akan terjawab oleh agen kerana beliau menjadi orang perantaraan dan menjadikan komunikasi lebih rumit

:: Menyenangkan pihak agen dan penempah dari segi masa dan wang 

:: Kita sebagai pemilik Homestay mestilah mencari pelanggan, takkan pelanggan cari kita pula. Laju... laju... buat panggilan dan tutup sales ya !


2 comments:

Norul said...

Berapa percent yg biasa diberi pd agen?

Unknown said...

Biasanya minima 5% daripada jumlah keseluruhan selepas penolakkan harga